niedziela, 8 grudnia 2024

Rozdział 9: 24-28

"Chrystus bowiem wszedł nie do uczynionego ręką świętego świętych [świątyni] , które byłoby odbiciem [wizerunkiem, kopią prawdziwego, namiastką], lecz do samego nieba, aby teraz być obecnym [orędować, stawać] w naszym imieniu przed obliczem Boga;  I nie po to, by wiele razy ofiarowywać samego siebie, tak jak arcykapłan wchodzi do świętego świętych co roku z cudzą krwią,  Bo inaczej musiałby wielokrotnie od założenia świata cierpieć, lecz teraz na końcu wieków [wypełnienia czasów] objawił się raz dla zmazania [zgładzenia, usunięcia, unieważnienia, odrzucenia] grzechu przez ofiarowanie samego siebie.  A jak postanowiono [przechowywane, o ile jest odłożone] ludziom raz umrzeć, a potem sąd,  Tak i Chrystus [Pomazaniec], raz będąc ofiarowany, aby wziąć na siebie [zgładzić, usunąć, ponieść na sobie] grzechy [wielu grzechów BG], drugi raz, już bez żadnego związku z grzechem, ukaże się tym, którzy Go oczekują ku zbawieniu."

Ten fragment mówi o trzech ważnych sprawach. Ofiara Jezusa jest złożona raz na zawsze i nie ma potrzeby by ja powtarzać, nawet symbolicznie. Że Chrystus unieważnił skutki grzechu i stanął przed obliczem Boga by stać tam w naszym imieniu. Inaczej mówiąc, będąc z Nim, "odziani w niego" mamy możliwość stanąć przed Tronem Boga w niebie. i po trzecie jest mowa o sądzie i ponownym przyjściu Jezusa.

Literatura hebrajska tak jest skonstruowana, że główne przesłanie zawarte jest w środku utworu. w Liście do Hebrajczyków to rozdziały 7 – 9 są taką "myślą w środku" i zawierają główną myśl listu i przesłania do ówczesnych, a także obecnych  potomków Abrahama, a także dla nas, ludu z pogan.

Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni [zanurzeni], przyoblekliście się [odzialiście
się] w Chrystusa.” List do Galacjan 3:27

”Lecz podeszliście do góry Syjon i do miasta Boga żywego, do niebiańskiego Jeruzalem […] I do pośrednika nowego przymierza, Jezusa, do krwi, którą się kropi, a która mówi lepsze rzeczy niż krew Abla. Uważajcie, abyście nie odtrącili tego, który przemawia.” Hebrajczyków 12:22-25

W Chrystusie i z Chrystusem mamy ogromne bogactwo dóbr duchowych. Niewidzialnych, ale odczuwalnych, o tym będziemy czytać w 12 rozdziale Listu do Hebrajczyków. Tam też jest ostrzeżenie: "abyście nie odtrącili" nie wzgardzili Chrystusem, nie odwrócili się od Niego, ani od tych wszystkich dobrodziejstw jakie mamy w Nim.

Z Pisma Świętego, o czym pisałem wcześniej, dowiadujemy się, że gdzieś w górze, w duchowej przestrzeni jest niebiański Przybytek, a ten na ziemi, zbudowany ludzkimi rękoma, był tylko odbiciem tej znajdującej się w duchowej rzeczywistości. Ale czy ta ‘duchowa’ świątynia jest w niebie? Wiersz 24 informuje nas, że ów ‘duchowy’ przybytek jest poza nazwijmy to centralnym Niebem, w którym jest tron Boga. Miejsce Najświętsze z Przebłagalnią też było miejscem obecności chwały Bożej. Aby tam dotrzeć, trzeba było wejść na dziedziniec, a następnie przejść Miejsce Święte. Pamiętamy, że tylko arcykapłan, raz w roku mógł tam się pojawić, aby „wstawiać” się za ludem Izraela. Jest to wierny obraz duchowej rzeczywistości, w której Chrystus staje przed obliczem Boga w Niebie, aby jako Arcykapłan wstawiać się za nami. Nie wchodzi tam wiele razy, wszedł tam ze swoją własną krwią raz na zawsze.

"I znam takiego człowieka – czy w ciele, czy poza ciałem, nie wiem, Bóg wie – Został porwany do raju i słyszał niewypowiedziane słowa, których człowiekowi nie wolno wypowiedzieć. Z takiego będę się chlubić;" 2 Koryntian 12:3-5

Jezus wszedł tam z własną krwią, o wartości tej krwi pisałem w poprzednim rozważaniu. Teraz dopiszę jeszcze trzy wiersze:

"Wiedząc, że nie zniszczalnym srebrem albo złotem zostaliście wykupieni z waszego marnego postępowania, przekazanego przez ojców, Ale drogą krwią Chrystusa, jako Baranka niewinnego i nieskalanego," 1 Piotra 1:18,19

"I od Jezusa Chrystusa, który jest świadkiem wiernym, pierworodnym z umarłych i władcą królów ziemi; który nas umiłował i obmył nas z naszych grzechów w swojej krwi,"Objawienie 1:5

"Albowiem jest to dobre i godne przyjęcia przed Bogiem, Zbawicielem naszym, Który chce, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do dogłębnego poznania prawdy. Bo jeden jest Bóg, jeden też pośrednik Boga i ludzi: człowiek Chrystus Jezus, Który dał siebie samego na okup za wszystkich, na świadectwo swoich czasów." 1 Tymoteusza 2: 3-6

W zdaniu: „aby teraz być obecnym, stanąć w naszym imieniu” jest użyty bardzo ciekawy wyraz grecki ‘emfanisthēnai’ co oznacza, uczynić widocznym, objawić, to oznacza, że coś, wcześniej niewidocznego” zostało objawione, uczynione dla nas, widocznym dla Boga. To coś więcej niż wstawiać się za nami. To pokazanie nas w zupełnie innej rzeczywistości, jako czystych, sprawiedliwych i nienagannych.

”Dlatego też całkowicie może zbawić tych, którzy przez niego przychodzą do Boga, bo zawsze żyje, aby wstawiać się za nimi.” List do Hebrajczyków 7:25

”Któż potępi? Chrystus jest tym, który umarł, więcej, zmartwychwstał, który też jest po prawicy Boga i wstawia się za nami.” List do Rzymian 8:34

”Dzieci moje, to wam piszę, abyście nie grzeszyli. A jeśliby kto zgrzeszył, mamy orędownika [paraklēton, pocieszyciela,opiekuna], u Ojca, Jezusa Chrystusa, który jest sprawiedliwy.” 1 Jana 2:1

Rozdział kończy się wspomnieniem Sądu i Powtórnego Przyjścia. Te dwa kluczowe teologiczne zagadnienia są ściśle powiązane z KRWIĄ I OFIARĄ, ponieważ w Krwi Baranka jest odkupienie, siła i zwycięstwo, ale także zapowiedź sądu.

„a potem sąd”

Sąd. To jest wspólny mianownik dla wszystkich ludzi. Biblia w wielu miejscach pisze o sądzie. Mamy tutaj ponownie użyty bardzo ciekawy wyraz grecki ‘krisis’.

Naukę o sądzie, autor Listu do Hebrajczyków umieszcza na liście podstawowych nauk chrześcijańskich. i w Hbrajczyków 6:1,2 czytamy; "Dlatego zostawmy podstawowe nauki o Chrystusie i przejdźmy do tego, co doskonałe, nie zakładając ponownie fundamentu, którym jest [...] Nauka o [...] sądzie wiecznym."

"Zaklinam cię więc przed Bogiem i Panem Jezusem Chrystusem, który będzie sądził żywych i umarłych w czasie swego przyjścia i swego królestwa;" 2 List do Tymoteusza 4:1

„Ojciec nikogo nie sądzi, lecz wszelki sąd ‘krisis’ przekazał Synowi” Ew. Jana 5:22.

"Znamy bowiem tego, który powiedział: Zemsta do mnie należy, ja odpłacę, mówi Pan. I znowu: Pan będzie sądzić swój lud." List do Hebrajczyków 10:30

"Umie Pan pobożnych wyrwać z pokusy, a niesprawiedliwych zachować na dzień sądu, aby byli ukarani; [...]  A obecne niebiosa i ziemia przez to samo słowo są utrzymane i zachowane dla ognia na dzień sądu i zatracenia bezbożnych ludzi." 2 List Piotra 2,9, 3:7

” Także aniołów, którzy nie zachowali swego pierwotnego stanu, lecz opuścili własne mieszkanie, zatrzymał w wiecznych pętach w ciemnościach na sąd 'krinin'wielkiego dnia. […] Oto idzie Pan z tysiącami swoich świętych; Aby dokonać sądu ‘krinin’ nad wszystkimi i ukarać wszystkich bezbożników spośród nich za wszystkie ich bezbożne czyny, których się bezbożnie dopuścili, i za wszystkie ostre słowa, które wypowiadali przeciwko niemu bezbożni grzesznicy.” Judy 1:6, 14,15


"I zobaczyłem umarłych, wielkich i małych, stojących przed Bogiem, i otwarto księgi. Otwarto też inną księgę, księgę życia. I osądzeni zostali umarli według tego, co było napisane w księgach, to znaczy według ich uczynków.  I wydało morze umarłych, którzy w nim byli, również śmierć i piekło wydały umarłych, którzy w nich byli. I zostali osądzeni, każdy według swoich uczynków." Objawienie 20:12

Oprócz sądu ‘krisis’ jest trybunał z greckiego ‘bemati’. Temat ten jest bardzo obszerny i zachęcam do poczytania co na temat sądu, rodzajów sądów, Sędziego jest napisane w Biblii.

”Dlaczego więc ty potępiasz swego brata? Albo czemu lekceważysz swego brata? Wszyscy bowiem staniemy przed trybunałem Chrystusa.” List do Rzymian 14:10

Wszyscy bowiem musimy stanąć przed trybunałem Chrystusa, aby każdy otrzymał zapłatę za to, co czynił w ciele, według tego, co czynił, czy dobro, czy zło.” 2 list do Koryntian 5:10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz