"Oraz: [I][Powiedział, też] Tyś, Panie, na początku ugruntował ziemię [założyłeś jej fundamenty], i niebiosa są dziełem rąk twoich; one przeminą, ale Ty zostajesz [trwasz]; I wszystkie jako szata zestarzeją się, i jako płaszcz je zwiniesz, jako odzienie, i przemienione zostaną; ale tyś zawsze ten sam i nie skończą się lata twoje."
„Lecz do Syna mówi…” W tym fragmencie sam Ojciec nazywa Syna, Bogiem i Panem, a także Stworzycielem.Nie autor Listu, ale sam Ojciec informuje nas, że Syn jest Stwórcą i że jest wieczny.
Mamy tutaj cytat z Księgi Psalmów. „Tyś z dawna założył ziemię, A niebiosa są dziełem rąk twoich. One zginą, Ty zaś zostaniesz, I wszystkie jak szata się zużyją; Jak szata, która się zmienia, one się zmienią. Ale ty pozostaniesz ten sam I nie skończą się lata twoje.” Psalm 102:26-28
Widzimy, że w tych dwóch fragmentach jest mowa o Bogu. W Psalmach Dawid pisał o Bogu JHWH, a zapisał słowa Ojca o Synu, które teraz czytamy w Liście do Hebrajczyków.
Syn nie przemija. Był, jest i będzie na wieki wieków. Czytaliśmy już o tym w wierszu ósmym; „lecz [Ojciec mówi] do Syna: Tron twój, o Boże, na wieki wieków.” Wiekuiste królestwo Syna zapowiadali również prorocy ST Izajasz i Daniel;
„Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny, Ojciec Odwieczny, Książę Pokoju. Potężna będzie władza i pokój bez końca na tronie Dawida i w jego królestwie, gdyż utrwali ją i oprze na prawie i sprawiedliwości, odtąd aż na wieki. Dokona tego żarliwość Pana Zastępów.” Izajasza 9:5,6
”I widziałem w widzeniach nocnych: Oto na obłokach niebieskich przyszedł ktoś, podobny do Syna Człowieczego; doszedł do Sędziwego i stawiono go przed nim. I dano mu władzę i chwałę, i królestwo, aby mu służyły wszystkie ludy, narody i języki, Jego władza - władzą wieczną, niezmienną, jego królestwo – niezniszczalne.” Daniela 7:13,14
Przeczytajmy jeszcze fragment z Księgi Objawienia; ”I zatrąbił siódmy anioł, i odezwały się donośne głosy w niebie mówiące: Królestwa świata stały się królestwami naszego Pana i jego Chrystusa i będzie królować na wieki wieków. A dwudziestu czterech starszych, którzy siedzą przed Bogiem na swoich tronach, upadło na twarze i oddało Bogu pokłon; Mówiąc: Dziękujemy tobie, Panie Boże Wszechmogący, który jesteś i który byłeś, i który masz przyjść, że wziąłeś swą potężną moc i objąłeś królestwo.” Objawienie 11:15-17
Niebiosa są dziełem rąk Syna. Syn był rękoma Ojca w procesie stwarzania, jako „ręce” Boga, brał udział w ukształtowaniu człowieka z prochu ziemi, a następnie ukształtował zwierzęta.
W naszym dzisiejszym fragmencie jest też mowa o przemijaniu „zużytej” ziemi i nieba, które Pan Bóg zwinie niczym płaszcz, czy zwój w rulonik. Stare niebo i ziemia ustąpią miejsca nowej ziemi i nowego nieba. W Biblii jest znajdujemy kilka fragmentów o przemijaniu nieba i ziemi.
"Podnieście ku niebu oczy i
spojrzyjcie na ziemię w dole! Gdyż niebiosa rozwieją się jak dym, ziemia
rozpadnie się jak szata, a jej mieszkańcy poginą jak komary, lecz moje
zbawienie będzie trwać wiecznie, a moja sprawiedliwość nie ustanie.
Izajasza 51:6
”Niebo i ziemia przeminą, ale moje słowa nie przeminą.” Mateusza 24:35;
”I zobaczyłem, gdy otworzył szóstą pieczęć, a oto nastąpiło wielkie trzęsienie ziemi i słońce stało się czarne jak włosiany wór, a księżyc stał się jak krew. Gwiazdy niebieskie spadły na ziemię, podobnie jak drzewo figowe zrzuca niedojrzałe figi, gdy potrząśnie nim gwałtowny wiatr. I niebo ustąpiło jak zwój zrolowany, a każda góra i wyspa ruszyły się ze swoich miejsc.” Objawienie 6:12-14
„Potem zobaczyłem nowe niebo i nową ziemię. Pierwsze niebo bowiem i pierwsza ziemia przeminęły i nie było już morza.” Objawienie 21:1
O bardziej gwałtownym procesie przemijania ziemi pisał apostoł Piotr; „ A dzień Pański nadejdzie jak złodziej; wtedy niebiosa z trzaskiem przeminą, a żywioły rozpalone stopnieją [stopią podstawy tego świata], ziemia i dzieła ludzkie na niej spłoną.” 2Piotra 3:10
Ziemia i niebo przeminą i to wszystko co jest z tym związane, kultura, technika, medycyna, ekonomia, sojusze polityczne i wiele innych rzeczy zostanie zwinięte, stopione, zostanie „utylizowane”. Przeciwieństwem tej nietrwałości i zmienności jest Chrystus, o którym tu jest mowa, On jest niezmienny, trwa „na wieki wieków”. „Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam i na wieki.” Hebrajczyków 13:8, a Jego królestwo jest niewzruszone.
„Gdyż ja, PAN, nie zmieniam się.” Malachiasz 3:6
”Przeto okażmy się wdzięcznymi, my, którzy otrzymujemy królestwo niewzruszone, i oddawajmy cześć Bogu tak, jak mu to miłe: z nabożnym szacunkiem i bojaźnią.” Hebrajczyków 12:28
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
-
"Służą oni obrazowi [przykładowi] i cieniowi tego, co jest niebiańskie; [służą w odbiciu i cieniu świątyni niebiańskiej] Bóg tak ostrze...
-
„Nie mamy bowiem arcykapłana, który by nie mógł współczuć ze słabościami naszymi, lecz doświadczonego we wszystkim, podobnie jak my, z wy...
-
"Bo takie jest przymierze, które ustanowię z DOMEM IZRAELA w owych dniach, mówi Pan: Prawa moje włożę w ich umysły i wypiszę je na ich ...
-
„ Chrystus zaś, jako Syn, był nad swoim domem. Jego domem my jesteśmy, jeśli ufność i chwalebną nadzieję aż do końca wytrwale [niewzruszon...
-
„A tych kapłanów było wielu, dlatego że śmierć nie pozwalała im trwać na zawsze; Ten natomiast, NA WIEKI pozostaje, bo ma kapłaństwo wiecz...
-
"Gdy mówi: Opowiem imię Twoje moim braciom, pośrodku zgromadzenia [ekklesia] zaśpiewam Ci hymn. I ponownie: Ja będę pokładał w Nim uf...
Skoro rzekomo nie autor listu, a sam Bóg Ojciec informuje nas, że Jezus jest Stwórcą: jaki związek zachodzi pomiędzy cytowanym Psalmem, a teza jaką stawia autor listu w wersecie 4 pierwszego rozdziału? Gdzie autor listu twierdzi, iż godność Syna względem aniołów ma charakter temporalny, została odziedziczona i nabyta (co wprost wynika chociażby z czasownika kleronomein). Autor intencjonalnie mówiąc o tej godności nie użył czasownika echein - mieć, lecz właśnie kleronomein - dziedziczyć. Dla Stwórcy Wszechrzeczy taka godność jest naturalna i niezbywalna, nie może zostać w żaden sposób odziedziczona. Stąd oczywisty wniosek, że Jezus nie jest Stwórcą Nieba i Ziemi. A jak trafnie zauważył chociażby Tomasz z Akwinu przez Pana (z wersetu 10) można rozumieć Boga Ojca.
OdpowiedzUsuń